DE ARCHIEVEN VAN MENEER « X »
ARTISTIEKE VERANTWOORDING
Aan de basis van dit project ligt een opmerkelijke vondst op een brocante van Spullenhulp, een twintigtal mappen met daarin negatiefbladen vol fotonegatieven die dateren uit een periode van 1963 tot 1979, en een blad van 1935 tot 1940.
Familiefeesten, vakantiekiekjes maar ook voor de auto poserende jongedames en zelfs studio-opnames.
Waarschijnlijk gaat het hier om de archieven van een gepassioneerde amateurfotograaf...
Hoe zijn deze negatieven bij Spullenhulp terecht kunnen komen? Leeft de fotograaf in kwestie nog steeds? Was er niemand om deze verzameling aan na te laten? Is deze ontdekking echt toe te schrijven aan toeval? Wie is deze mysterieuze fotograaf? Heb ik het recht de hand te leggen op deze foto`s? Heb ik het recht hen te doen herleven?
Ik heb geprobeerd deze beelden te doen herleven door hen te gebruiken als inspiratie voor mijn werk, Werk dat vragen oproept, een kijk biedt op een tijd (grotendeels jaren 60 en 70), Alsook een kijk op onze tijd, Een tijd die voorbij vliegt, En een verleden dat zich laat herontdekken (herbeleven) op brocantes. De onderwerpen liggen me wonderwel hoewel ze oorspronkelijk werden gekozen door de anonieme fotograaf. Ze leiden mij opnieuw naar de onderwerpen waarrond ik ook vorige tentoonstellingen heb gewerkt.
(Zie mijn tentoonstelling `kleurrijke herinneringen in de gallerij van het Postmuseum).
Elk van deze werken laat zich lezen alsof het een uittreksel van een stripverhaal betreft. Elke bezoeker kan een eigen verhaal bedenken, met zijn eigen herinneringen en ervaringen. Vakantieherinneringen, familiefeesten,… Zoveel onderwerpen die ieder van ons, zoals de fotograaf, nauw aan het hart liggen.
Deze beelden raken ons omdat ze zo herkenbaar zijn en zo een vleugje nostalgie en melancholie bij ons boven brengen. De tijd blijft heel even stil staan.
TECHNIEK
-Collage
-Niets is geschilderd, niets werd geprint, alles werd gekleefd. Het primaire materiaal is papier. De negatieven van de fotograaf doen dienst als basis voor de werken, maar het gaat hier niet om fotografische afdrukken, De onderwerpen worden volledig herwerkt in collagevorm.
Na mijn vorige tentoonstellingen wou ik dieper ingaan op de collage, vooral dan het relief dat door deze techniek wordt gecreëerd. Mijn nieuwste werken die ik hier voorstel zijn opgesteld uit afzonderlijke lagen.
Voorheen onstond het relief in mijn werken door de schaduwen die elke laag papier vormden op de vorige laag.
(zie mijn tentoonstellingen `Kleurrijke Herinneringen` en `Défense d`Afficher`).
Voor deze nieuwe reeks bestaat het werk uit afzonderlijk opgemaakte lagen, elk werk bestaat uit verschillende transparanten (van 3 tot 5).
Op elk transparent staat een deel van het werk, het is de onderlinge verhouding tussen de verschillende lagen die het uiteindelijke effect teweegbrengt. Het papier dat op de transparanten kleeft creëert een schaduw op de vorige laag, en zo creëert de vorige laag op haar beurt schaduwen op de onderliggende laag.